Hengityksen korjaamisen hyödyt

    • Elimistö saa enemmän happea; energisyys lisääntyy, ajatus kirkastuu, keskittymiskyky paranee, uni paranee, elämänlaatu kohenee.
    • Hengitysharjoitukset avaavat ilmateitä; astman oireet sekä tukkoisuus vähenee, lääkkeiden tarve vähenee.
    • Hengityksen hallinnalla voi ennaltaehkäistä rasitusastman, paniikkihäiriön ja stressin oireita.
    • Reagointi allergeeneille vähenee.
    • Hengitysvolyymin pienentyessä kuorsaus ja uniapnea helpottavat.
    • Hengitysrytmin rauhoittuessa myös mieli rauhoittuu.
    • Liikunnan teho paranee, jaksaminen lisääntyy, maitohappojen muodostus vähenee.
    • Painonhallinta helpottuu, rasvan polttamiseen tarvitaan happea!

Kuka hyötyy Hoitavasta Hengityksestä?

Hengityssairauksista tai niiden oireista kärsivät

Menetelmä sopii kaikille, jotka haluavat saada helpotusta hengitykseen liittyvien vaivojen oireisiin (astma, krooninen tukkoisuus, kuorsaus, uniapnea, paniikkihäiriö).

Liikunnan harrastajat

Menetelmä lisää elimistön hapensaantia. Näin ollen se sopii erinomaisesti myös niille, jotka haluavat lisätä liikunnan tehoa sekä jaksamista. Lihasten hapensaannin parantuessa, niiden kestävyys paranee ja maitohappojen muodostus vähenee.

Kuntoremonttia suunnittelevat

Myös kuntoremonttia vasta suunnittelevat hyötyvät tästä menetelmästä. Hengitysharjoitusten avulla hengityksen hallinta paranee, mikä tarkoittaa sitä, että hengästyminen vähenee. Tämän ansiosta myös rasitusastman oireet helpottavat. Kun elimistö saa paremmin happea, myös rasvanpoltto helpottuu.

Unihäiriöistä kärsivät

Unen laadun paraneminen on yksi ensimmäisiä ja yleisimpiä hyötyjä, mitä kurssilaiset ovat hengitysharjoituksista saaneet. Kun uni on syvempää, se myös virkistää tehokkaammin. Useat kurssilaiset ovat kertoneet kuorsauksen lisäksi myös öisten lihaskramppien helpottaneen sekä hampaiden narskuttelun loppuneen.

Mielen rauhoittumista hakevat

Hengitysharjoitusten avulla hengitysrytmi tasoittuu, rauhoittuu ja hidastuu. Hengityksen syveneminen aktivoi parasympaattista hermostoa. Parasympaattinen hermosto on mieltä rauhoittava, kipua lievittävä, palautumista edistävä ja sydämensykettä alentava hermosto. Myös keskittymiskyky paranee ja levottomuus vähenee. Hengitysharjoitusten avulla säntäilevät ajatukset rauhoittuvat, jolloin meditaatioharjoitukset helpottuvat ja niihin saa uudenlaista syvyyttä.

Hoitoalalla työskentelevät

Buteyko-menetelmän opit ovat erittäin hyödyllisiä myös jo terveydenhoitoalalla työskenteleville. Oppeja voivat työssään hyödyntää mm. hammashoitajat, fysioterapeutit, puheterapeutit, psykoterapeutit, laulunopettajat, liikunnan ohjaajat sekä neuvoloiden terveydenhoitajat.

Pienten lasten vanhemmat

Vanhempien tulisi osata ohjata lapsi jo pienestä lähtien hengittämään oikein. Näin varmistetaan mm. kasvojen luuston oikea muodostuminen, jolloin voidaan välttyä hampaiden oikomishoidoilta.

Kurssilaisten palautteita

Lue tästä kurssille osallistuneiden palautteita:

KURSSILAISTEN PALAUTTEITA

 

Tässä linkki videoon, jossa Päivi Kortesniemi kertoo Hoitavasta Hengityksestä (Buteyko-menetelmä) saamastaan avusta mm. astmaan, fyysiseen jaksamiseen, suun öiseen kuivumiseen, sekä ääniongelmiin.

Oopperalaulaja Jeni Packalén kertoo oheisesta linkistä avautuvassa artikkelissa (2. sivu) Buteyko-menetelmästä saamastaan avusta Aamulehdessä 27.8.2014: aamulehti 1.sivu aamulehti 2.sivu